Også opplæringskonsulenter trenger faglig påfyll. Flere av oss har vært på hospitering dette skoleåret, en ordning som Trøndelag fylkeskommune har med støtte fra Utdanningsdirektoratet. Ordningen bidrar til bedre kontakt og samarbeid mellom skoler og arbeidsliv. Det bidrar til etterutdanning, erfaringsutveksling og tettere faglige nettverk. Som opplæringskontor i Trondheim kommune er det viktig for oss å være faglig oppdatert, og ha et godt og nært forhold til skolene i kommunen. Vi er opptatt av helhetlig opplæring, fra videregående skole og gjennom hele læretiden.
Her forteller Jorunn litt om sin opplevelse fra hospitering ved Heimdal videregående skole:
Høsten 2018 tok jeg kontakt med fylket og søkte om midler til hospitering, og nå i mars ble det gjennomført. Jeg var like spent som en førsteklassing når jeg møtte opp på Heimdal vgs. Hvor var klasserom? Hvor var lærerrom, hvor var wc, hvor var kantine, hvordan var lærerne, hvordan ville elever ta i mot meg ? ….Ja dere kjenner kanskje igjen følelsen? Og som alltid går ting mye bedre enn man tror, jeg ble godt tatt imot av både lærere og elever.
Heimdal vgs har tre klasser vg2 IKT-servicefag. Jeg var inne i alle klassene disse dagene og fikk innsikt i undervisningen og hvordan elevene jobbet både selvstendig og i grupper. Med ulike lærere var det ulike tilnærminger til både faget og klassen.
Elever som svarer/ deltar aktivt når lærer spør, får belønning med brikker de kan veksle inn for å være med i et dataspill. Jeg får bra med tid til å spørre lærer om tema, planer og elevers engasjement mens de holder på med individuelle oppgaver knyttet til undervisningen. Lærerne gir meg god innsikt i hvordan et skoleår i dette faget er.
Jeg vil på det varmeste anbefale hospitering i alle fag. Både våre faglige ledere og veiledere har gjennom ordningen en god mulighet for å øke kunnskapen om hva elever i videregående skole lærer, hva vi kan forvente faglig når de kommer ut til oss som lærlinger. Og ikke minst knytte kontakter for mulig samarbeid gjennom læretiden for våre lærlinger
Siste dag var jeg med en IKT-serviceklasse til en barneskole i nærheten. Der skulle de lære tredjeklassinger enkel koding. Elevene hadde blitt delt opp i grupper, en til hver klasse. De hadde laget en plan for hvordan de skulle vise frem og lære barneskoleelevene dette. De hadde i forkant fordelt oppgaver om hvem som skulle gjøre hva, og hadde laget alternative planer hvis det skulle bli behov for dette. Oppgaven i klasserommet klarte de bra. De fleste fikk god kontakt med elevene, og ivrige barn kodet seg gjennom oppgave for oppgave.
Jeg testet meg på koding kvelden i forveien. Morsomt, men jeg synes faktisk ikke det var så intuitivt og lett. Men tredjeklassingene tok dette så fort som bare det, og de var oppslukt i to timer med å teste ut ulike koder.
Har du også lyst til å teste eller lære litt, eller kanskje du kan lære noen barn mer om dette ?
Da kan du benytte lenka her: https://code.org/
Hilsen Jorunn Mørch Aasan
Les mer om IKT-Servicefaget
Her forteller Jorunn litt om sin opplevelse fra hospitering ved Heimdal videregående skole:
Hospitering hos IKT-servicefag - Heimdal videregående skole
Selv om man har vært lenge i “gamet”, har erfaring og synes man kan en del, er hospitering både nyttig og spennende. Det har jeg erfart.Høsten 2018 tok jeg kontakt med fylket og søkte om midler til hospitering, og nå i mars ble det gjennomført. Jeg var like spent som en førsteklassing når jeg møtte opp på Heimdal vgs. Hvor var klasserom? Hvor var lærerrom, hvor var wc, hvor var kantine, hvordan var lærerne, hvordan ville elever ta i mot meg ? ….Ja dere kjenner kanskje igjen følelsen? Og som alltid går ting mye bedre enn man tror, jeg ble godt tatt imot av både lærere og elever.
Heimdal vgs har tre klasser vg2 IKT-servicefag. Jeg var inne i alle klassene disse dagene og fikk innsikt i undervisningen og hvordan elevene jobbet både selvstendig og i grupper. Med ulike lærere var det ulike tilnærminger til både faget og klassen.
![]() |
Opplæringskonsulent Jorunn ble med da vgs-elevene lærte bort koding til tredjeklassinger. |
Undervisning
De to første dagene med hospitering var jeg i fellesundervisning med to klasser og i undervisning med èn klasse. I fellesundervisningen underviste lærer i temaet risikoanalyse. Risikoanalyse i forhold til datamaskin/teknisk utstyr, programvare og data. Fint å se og lære hva elever undervises i (og bør kunne noe om) i akkurat dette temaet. Og ikke minst; kjekt å vite hva de kan før de kommer ut som lærlinger hos oss i kommunen.Elever som svarer/ deltar aktivt når lærer spør, får belønning med brikker de kan veksle inn for å være med i et dataspill. Jeg får bra med tid til å spørre lærer om tema, planer og elevers engasjement mens de holder på med individuelle oppgaver knyttet til undervisningen. Lærerne gir meg god innsikt i hvordan et skoleår i dette faget er.
Den viktige spisepausen
Rundt lunsjbordet er det ofte rom for å diskutere og spørre om mye. Alle lærere ved IKT- servicefag satte seg ned på samme bord som meg, så jeg fikk mulighet til å snakke om tema samarbeid skole/bedrift, praksis/YFF, tanker om ny læreplan og fremtiden i faget. Spisepausen disse dagene ble en viktig arena for å knytte gode kontakter, få økt fagforståelse og nye tanker om organisering av lærlinger i dette faget i Trondheim kommune.Jeg vil på det varmeste anbefale hospitering i alle fag. Både våre faglige ledere og veiledere har gjennom ordningen en god mulighet for å øke kunnskapen om hva elever i videregående skole lærer, hva vi kan forvente faglig når de kommer ut til oss som lærlinger. Og ikke minst knytte kontakter for mulig samarbeid gjennom læretiden for våre lærlinger
Praksis
Siste dag var jeg med en IKT-serviceklasse til en barneskole i nærheten. Der skulle de lære tredjeklassinger enkel koding. Elevene hadde blitt delt opp i grupper, en til hver klasse. De hadde laget en plan for hvordan de skulle vise frem og lære barneskoleelevene dette. De hadde i forkant fordelt oppgaver om hvem som skulle gjøre hva, og hadde laget alternative planer hvis det skulle bli behov for dette. Oppgaven i klasserommet klarte de bra. De fleste fikk god kontakt med elevene, og ivrige barn kodet seg gjennom oppgave for oppgave.Jeg testet meg på koding kvelden i forveien. Morsomt, men jeg synes faktisk ikke det var så intuitivt og lett. Men tredjeklassingene tok dette så fort som bare det, og de var oppslukt i to timer med å teste ut ulike koder.
Har du også lyst til å teste eller lære litt, eller kanskje du kan lære noen barn mer om dette ?
Da kan du benytte lenka her: https://code.org/
Hilsen Jorunn Mørch Aasan
Les mer om IKT-Servicefaget
KOMMENTARER