Flere lærlinger i Trondheim kommune får reise til utlandet og være lærling der i 3 måneder. Dette gjøres mulig gjennom stipendordningen Erasmus+.
Trine fra opplæringskontoret var på besøk hos barne- og ungdomsarbeider lærling Kathrine Kvam da hun jobbet på Sct. Hans skole i Odense høsten 2019.
Hvordan var den første tiden i Odense?
“Jeg var heldig og fikk reise sammen med en annen lærling jente til som kom fra en privat barnehage i Trondheim. Det ble straks litt tryggere når vi var nye sammen. Særlig når vi tok feil tog fra flyplassen i København, ha ha! Også veldig trygt at våre veiledere møtte oss på togstasjonen og vi tok buss sammen til hybelkollegiet der vi skulle bo.Den første uka gikk med på å finne seg tilrette i Odense; finne ut av bussruter, ordne seg til på hybelen med klær og utstyr. Finne ut hvor man kan handle, bli kjent i byen og sånt.
Så når jeg startet på skolen mandagen etter så var jeg litt etablert og visste litt mer”.
Hvordan var den første tiden din på ny læreplass?
“Det var uvant å være på skole. Jeg har et års erfaring fra barnehage. Jeg hadde bare vært på Okstad skole i Trondheim i noen uker før jeg kom til Sct. Hans skolen i Odense.Her i Odense var det en annen kultur og litt andre regler. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre.
Jeg fikk også litt sjokk i starten med tanke på språket. Det var ikke så lett å spørre de andre når jeg ikke kjente dem. Heldigvis fikk jeg god støtte hos veilederen min. Og med tiden ble det lettere å forstå og snakke litt dansk også. Det tar tid å bygge relasjoner og skape trygghet med barna, men man må være tålmodig. Nå går det mye bedre. Nå kjenner jeg både barn og ansatte, og de kjenner meg”.
Kathrine utenfor Sct. Hans skole |
Hva er en typisk arbeidsdag for deg?
“Jeg tar bussen til skolen. Det tar ca 30 minutter fra hybelen og inn til sentrum, der min skole ligger. Jeg er på 2 trinn både i skole og i SFO.Jeg hjelper barna med det de trenger hjelp til i timen og ellers. Her jobber vi ut fra en fast ukeplan, også i SFO. Det er mer pedagogikk inn i SFO her enn i Norge.
De ansatte er veldig engasjerte i det de gjør; og de har stor frihet i hvilke aktiviteter de kan gjøre sammen med barna. Dermed får de et stort eierskap.
På fredagene har jeg et maleprosjekt med elevene. Dette styrer jeg helt selv.
Og jeg har valgfag i gymsal hver torsdag sammen med en student som er her. Jeg har valgt aktivitetene ut fra de kompetansemålene jeg skal jobbe med når jeg er her. I løpet av skoledagen følger jeg elevene i alle fag, og så videre over i SFO. Tid til arbeid i OLKWEB har jeg også på skolen”.
Godt samarbeid
Det er 3 skoler i Odense som lærlingene i fylket kan ha læretiden sin hos. Hver skole har en egen veileder, eller mentor, som det heter i Danmark. Trondheim kommune har sammen med Trøndelag fylkeskommune samarbeidet med Odense i flere år, noe som har ført til tillit og nære relasjoner mellom landene. Trondheim er også vennskapsby med Odense.Said er Kathrines veileder og jobber som pedagog på Sct. Hans skole i Odense. Said har vært veileder for norske lærlinger i flere år. Han er selv fra Norge, men har bodd I Odense mange år. Dette skoleåret jobber han på 1. årgang, både i skole og SFO.
“Det er viktig å være kritisk og stille spørsmålstegn ved det du ser og opplever her”, sier han til Kathrine. Kathrine synes det er litt uvant å være direkte og kritisk, og særlig i enkelte situasjoner sammen med barn kan det være litt vanskelig.
De har veiledning hver torsdag. Hun sender inn en case til Said hver uke som de reflekterer over sammen i neste veiledningstime. Det at de voksne på skolen er mer direkte og har en veldig tydelig måte å kommunisere på når de snakker med barna, er også litt forskjellig her enn hjemme.
“I Norge legger vi kanskje mer til rette for barna, og hjelper dem mer med ulike ting og i situasjoner som oppstår. I Danmark møter man barna litt annerledes; her er de voksne opptatt av at barna skal være tidlig selvstendige og at de i større grad skal samarbeide med andre barn framfor voksne. Blant annet får de større ansvar tidligere enn i Norge. Dette fører til at de blir mer robuste og ordner opp mer selv.”
Said kan bekrefte det som Kathrine sier. For eksempel krysser barna seg ut selv når de skal hjem, selv de minste barna. Og når det er konflikter blir de oppfordret til å ordne opp så mye som mulig selv, men med råd fra de voksne.
Kathrine har jobbet mye med kompetansemålet som handler om det å være en rollemodell. Hun har observert andre, og forsøkt å finne ut hvordan hun som voksen skal være ut fra sine verdier og grenser. Kommunikasjonsmålet settes også naturlig nok veldig høyt.
Kathrine og veileder Said |
Sosialt og lærerrikt
“På fritiden min her i Odense gjør jeg litt forskjellig egentlig. På hverdagene er jeg en del sammen med Sunniva, men vi er egentlig ganske slitne etter jobb, så ofte blir det at vi slapper av med serier og sånt”.Sunniva reiser sammen med Kathrine gjennom Erasmus-midlene fra Trøndelag fylkeskommune. Hun er lærling på en privat barnehage i Trondheim. De kjente ikke hverandre før de reiste, men har blitt godt kjent i løpet av oppholdet.
“Vi har fått en hverdag her”, sier Kathrine. “Vi er ute sammen, vi spiser middag sammen, vi har vært på zoo og trent på SATS”.
De har hybler rett ved hverandre og det er veldig fint. Det hender også at de stikker til Baren, som er et samlingssted for alle studentene som bor i kollegiet vårt. Det er veldig sosialt og gøy. I helgene hender det at de er med på fester som holdes der; det har vært ulike temafester som de har vært med på. Her treffer de andre studenter og lærlinger fra flere land.
Jentene henger mye sammen på fritiden. De skal til København sammen litt senere, og så på teater i Århus. “Der skal vi se Pakten og SKAM og vi gleder oss veldig”, sier de to i kor.
Kathrine har hatt besøk av en venninne fra Trondheim, og både Sunniva og Kathrine har reist en liten tur hjem da det var høstferie.
“Tiden her går utrolig fort”, konkluderer begge med. “Du tror du har så godt tid til alt, og det har du jo egentlig, men plutselig så kommer tiden da du skal begynne å tenke på å reise hjemover. Fram til jeg reiser skal jeg jobbe for å gjøre ferdig målene jeg har satt meg”, sier Kathrine.
Hun avslutter med å fortelle om hvor mange ulike erfaringer en sånn tur gir. “Du lærer så mye om deg selv og om det å ta egne valg”, sier hun. Men hun tror ikke helt hun greier å ta inn alle opplevelsene her før hun er tilbake i Trondheim.
KOMMENTARER