Er du tydelig nok?
Opplæringskonsulent Jorunn |
Jeg var i februar på et inspirerende foredrag med Geir Aker. Du kjenner kanskje igjen navnet som #fenriken i tv-serien “Kompani Lauritzen”? Jeg syntes han sa mye lurt som jeg vil dele med deg.
Hvor kan det bli for utydelig?
Utydelig i opplæring, barneoppdragelse, jobb, hundedressur, venner, politikk, i veiledning, i samarbeid med kollegaer, i parforholdet osv.
Kan det bli for utydelig kanskje hvis vi trener hunden fra mandag til torsdag på å ikke hoppe opp i sofaen, men det er ikke så viktig på fredag, lørdag og søndag?
Er det for utydelig at vi i rollen som veileder ber lærlingen ikke kommer for seint, men ofte kommer for seint selv?
Hvordan bruker vi språket?
Har du som lærling, veileder eller kanskje kollega vært usikker på hva den du kommuniserer med “egentlig” vil fortelle deg?
- Vi tenker, føler, synes, tror og opplever….. du har hørt ordene?
- “Jeg føler at du som veileder ikke hører på meg”
- "Jeg tror at du ikke opplever hvordan jeg har det”
- “Jeg føler at du som lærling ikke engasjerer deg”
- “Jeg føler at det er uryddig på spiserommet når du er ferdig med lunsj”
Kan vi føle rot? Er ikke dette noe vi mener?
Bruker vi språket slik? …. og kanskje er mange av oss litt utydelig for å ikke bli angrepet? Redd for å bli oppfattet som” krass”? Er det blitt sånn at mange av oss ikke tør å MENE? Noen kan bli ”krenket” ?
Lurt å være tydelig og vennlig
Jeg oppfordrer til å ha en mening- det kan fort bli mye “ull” og lite “bæ” som Aker ville sagt.
Blir man opplevd som krass når en er tydelig? Og derfor heller pakker inn med ord som beskytter oss?
Hvor lurt er dette i forhold til tydelighet? Har du tenkt på det? Er det blitt sånn at vi alle skal skåne hverandre? Blir vi slik at vi til sist ikke kan møte den verden som er tydelig i sine beskjeder, og derfor heller ikke oppfatter det egentlige budskapet?
Og husk,- man kan være tydelig på mange måter, men ord vi velger er med på å bestemme hvor tydelig. Det er lurt å være tydelig og vennlig!
Problem - Løsning
Motsatt av hvitt = svart, motsatt av kald = varm. Motsatt av problem = løsning. Enig? Har vi et problem finner vi en løsning!
Men vi sier vi ofte har en “utfordring” , men hva er det motsatte av utfordring,- har vi noe ord for det? Har vi en utfordring så kan vi komme ut av den…. men vi har ikke en løsning? Er det da ikke egentlig et problem?
Dårlig - Utrent
Har du selv tenkt at du er “dårlig” i noe ? Eller tenker du som kollega at de du jobber sammen med er dårlige på noe? Tenker du som veileder at lærlingen er dårlig i noe?
Er det ikke mer riktig å si at en er “utrent”? På veien mellom ordene DÅRLIG og UTRENT finner vi ordet TRENING. Det betyr vel at vi kan trene oss på veien?
Blir vi ikke bedre i matematikk hvis vi trener på det? Jo mer trening jo bedre?
Blir vi ikke bedre i faget vårt hvis vi trener på det? Blir vi ikke bedre i arbeidsoppgavene våre hvis vi får trent på dem? Blir vi ikke bedre på ski ved å gå mye på ski?
Setter vi av nok tid hjemme, på jobb eller hvor som helst til å trene oss?
Jeg har bestemt meg å slutte å si til meg selv at jeg er “dårlig” i noe. Jeg er utrent!
Og hvis sier noen til meg at jeg er dårlig på noe, så vil jeg heretter si: “Nei, jeg er ikke dårlig, men ute av trening. Trener vi nok blir vi GODE! Gode fagarbeidere, gode veiledere, gode kollegaer og gode venner.
Informasjon - Bestilling
Innimellom kan vi alle ha vanskelig med å tolke hva som er informasjon og hva som er en bestilling?
Kommer lærlingen med en informasjon eller “bestiller” lærlingen noe?
Sjekk ut hva du hører. Er det en “bestilling” eller bare noen som må tømme seg?
En voksen kan si at han er sulten, det samme kan et barn på 4 år si. Er det en informasjon eller en bestilling? Gir den ene en informasjon og den andre en bestilling?
Sjekk ut! Spør, er det noe du vil at jeg skal gjøre nå?
Så til slutt:
Se på ordet Kjærlighet! Ta bort de to første bokstavene. Det blir ærlighet!
“Er det ikke ærlighet er det ikke kjærlighet!”
Skal vi være ærlige og vennlig tydelig, - eller skal vi være høflig og utydelig?
KOMMENTARER