$type=slider$meta=0$snip=0$rm=0$show=home$c=3$cate=hide

Lærling i IKT-servicefaget

IKT-servicefaget
I år har vi to lærlinger i Personaltjenesten. En i kontor- og administrasjonsfaget, og en i IKT-servicefaget. Sistnevnte er straks klar for hospitering i Firenze via Erasmus+, men før han drar rakk vi å få et gjesteinnlegg om læretida så langt. 


Livet som lærling i IKT-servicefaget hos Trondheim kommune

Jeg heter Sander Langaas og har vært lærling i IKT-servicefaget hos Trondheim kommune siden august 2018. Dette er min erfaring med faget og arbeidsplassen etter et år i lære!

Sander er lærling i IKT-servicefaget

Min arbeidsplass

Jeg fikk læreplass hos Personaltjenesten i Trondheim kommune, mer nøyaktig Avdeling for Rekruttering og Kompetanse. Der driver de på med en rekke ulike ting, men blant oppgavene er administrering av ulike systemer for interne tjenester, opplæring og veiledning for ansatte. Jeg har også vært innom IT-tjenesten på hospitering i et halvt år.

Oppstartsfasen

Jeg ble veldig godt mottatt og det var tydelig at de var ivrig på å ha en lærling, spesielt ivrig var veilederen min som var tidligere IT-sjef i kommunen. Selv om de var ivrig på å ha lærling var oppstarten uansett ganske “rotete” ettersom jeg var den første IKT-lærlingen hos Personaltjenesten. Det var ikke lagt en klar plan for hvordan læreplanen skulle oppfylles og hvilke oppgaver jeg skulle ha utover i læreperioden. I starten handlet det dermed mest om å bare bli kjent med ansatte, arbeidsoppgaver og systemer i kommunen. Ettersom tiden gikk ble jeg dratt med på ulike ting og fikk etterhvert mer ansvar og oppgaver. Veilederen min jobbet også aktivt med å tilpasse læreplanen og å gjøre avtaler med andre interne tjenester slik at jeg kunne ha muligheten for å hospitere hos andre avdelinger.

En vanlig og ikke så vanlige arbeidsdager

På oppdrag under Ung i jobb intervjudagNår ting hadde falt mer på plass og jeg fikk mer oppgaver ble arbeidsdagene ganske aktiv. En arbeidsdag kunne ha oppgaver som veiledning av ansatte, enten i person eller over telefon, om hvordan å opprette kurs i kurs systemet til kommunen, lage veiledninger, møte med leverandører, lage opplæringsplan eller holde kurs i dokumentasjonsprogrammet for lærlinger. På noen ikke så vanlige arbeidsdager ble jeg også dratt med på turer til blant annet Oslo og Bergen på ulike oppdrag. I Oslo møtte jeg leverandøren av kurs systemet og i Bergen møtte vi ansatte fra Bergen kommune for å presentere hvordan vi jobber med et system de nylig også hadde anskaffet seg.

En viktig del av arbeidsdagen har vært dokumentering, som for lærlinger i Trondheim kommune gjøres via en nettside som heter Olkweb. På denne siden knyttes all dokumentasjon opp mot relevante kompetansemål i læreplanen og veileder kan lett følge opp på lærlingen. Dette har vært et veldig greit verktøy for å få oversikt over fremgang og planlegge oppholdet.

Hospitering hos annen enhet

Etter fullført halvårsoppgave ble det bestemt at jeg skulle få hospitert i et halvt år hos IT-tjenesten i Trondheim kommune. Der ble jeg satt på IT-brukerhjelpen som er førstelinje support for alle ansatte i kommunen og som melder saker videre til IT leverandører. De tar imot henvendelser på telefon, chat og selvbetjening. Mye av tiden min ble brukt på å sitte på chat ettersom det er litt lettere å finne løsninger på problem, enten ved å undersøke dokumentasjon selv eller spørre rundt. Når man er på telefonlinjen blir henvendelser mer direkte og folk forventer raskere svar, man tar derimot kun en henvendelse om gangen mens ved chat kan man ha opp til flere aktive henvendelser samtidig. Ved selvbetjening fyller brukere ut selv saker og de behandles ut i fra informasjonen vi får.

Her ble jeg også godt mottatt og ettersom flere der var nærmere i alder var det litt lettere å komme inn i det sosiale. På grunn av litt mangel på folk ble jeg ble fort satt rett inn i den daglige driften og endte opp med å ofte bli kalt chat master. På grunn av sykdom ble dessverre selve oppfølgingen litt manglende og jeg endte opp med å bruke mye av oppholdet ved brukerhjelpen i stedet for ved flere avdelinger. Det ble derimot lagt opp en plan mot slutten slik at jeg skulle få oppnå de kompetansemålene som ble plukket ut før oppholdet.
IKT-servicefaget

Min erfaring så langt

Så langt har jeg vært fornøyd med lærlingtiden hos Trondheim kommune. Jeg har fått opplevd mye forskjellig og møtt mange ulike personer. Selv om det noen ganger har vært litt “rotete” med planlegging og oppfølging har alle vært bestemt og ivrig på at jeg skal få et så godt lærling opphold som mulig og ikke minst oppnå kompetansemålene i læreplanen.

Vi ønsker Sander lykke til i Firenze og gleder oss til han kommer tilbake og avslutter læretida hos Personaltjenesten. 

Les også da opplæringskonsulent Jorunn dro på hospitering hos IKT-servicefaget ved Heimdal videregående skole.

KOMMENTARER

Navn

AFF,9,aktivitørfaget,2,alle fag,12,anleggsgartnerfaget,2,barne- og ungdomsarbeiderfaget,9,bua,4,byggdrifterfaget,2,dokumentering,4,Erasmus+,3,fagbrev,5,fagopplæring,6,fagprøve,3,ferie,2,gjesteblogg,13,helsearbeiderfaget,14,IKT-servicefaget,5,inntak,2,institusjonskokkfaget,2,kjemiprosessfaget,1,kontor- og administrasjonsfaget,2,lærefag,11,læreløp,2,lærested,2,læretid,11,lærling,14,lønn,1,mediegrafikerfaget,2,rekruttering,4,renholdsoperatørfaget,2,side,3,veileder,5,vgs,1,
ltr
item
Mange muligheter: Lærling i IKT-servicefaget
Lærling i IKT-servicefaget
Nysgjerrig på IKT-servicefaget? Les ukens gjesteblogg av Sander Langaas, lærling hos Personaltjenesten i Trondheim kommune.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjozLtUQQNi4WrUSv0nND0ph2-cy5utEgD_9ayWSlFW3_8OER_hTJJMtDZarlq1zC0V_K8gF0RlWt1BPZLHWlH12XwvvL1OfThn9JvB1mM3mv8k4kbpb0rlk1zEcsFbBZlGUV9jFJuuHj8h/s1600/banner-IKT.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjozLtUQQNi4WrUSv0nND0ph2-cy5utEgD_9ayWSlFW3_8OER_hTJJMtDZarlq1zC0V_K8gF0RlWt1BPZLHWlH12XwvvL1OfThn9JvB1mM3mv8k4kbpb0rlk1zEcsFbBZlGUV9jFJuuHj8h/s72-c/banner-IKT.jpg
Mange muligheter
https://www.fagopplaring.no/2019/09/ikt-servicefaget.html
https://www.fagopplaring.no/
https://www.fagopplaring.no/
https://www.fagopplaring.no/2019/09/ikt-servicefaget.html
true
1853367533177059085
UTF-8
Loaded All Posts Finner ikke innlegg SE ALLE Les mer Svar Kanseller svar Slett Av Hjem SIDER INNLEGG Se alle ANBEFALT FOR DEG LABEL ARKIV SEARCH ALLE INNLEGG Fant ingen innlegg som passer ditt søk HJEM Søndag Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søn Man Tirs Ons Tors Fre Lør Januar Februar Mars April Mai Juni Juli August September Oktober November Desember Jan Feb Mar Apr Mai Jun Jul Aug Sep Okt Nov Des akkurat nå 1 minutt siden $$1$$ minutes ago 1 time siden $$1$$ hours ago I går $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago mer enn 5 uker siden Følgere Følg THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Del på sosiale media STEP 2: Klikk på linken Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy