Datainteressert og god på kommunikasjon?
Et av yrkesfagene som er i stadig utvikling er IKT-servicefag. Liker du å holde deg oppdatert på ny teknologi og lære andre hvordan ting fungerer, kan dette være faget for deg.
Støtte og opplæring
En IKT-servicemedarbeider hjelper og bistår andre personer på arbeidsplassen med datafaglige spørsmål og problemstillinger. Her gjelder det å være oppdatert på digitale verktøy og ulike IT-løsninger. Som fagperson bidrar du til støtte og opplæring i bedriften. I tillegg kan du ha ansvar for å installere, drifte og vedlikeholde nettverk og programvare bedriften benytter seg av.
Sander Langaas var lærling i IKT-servicefaget |
Sander Langaas var IKT-service lærling hos Personaltjenesten og IT-tjenesten i Trondheim kommune. Han fikk også hospitere i Firenze via Erasmus+, og fikk en variert og spennende læretid. Les mer om Sanders erfaring i dette innlegget.
Viktige egenskaper
IKT-servicemedarbeideren må være flink til å kommunisere, formidle og samarbeide, både med medarbeidere, kunder og leverandører. Man bør også være en problemløser. Det betyr ikke at man skal kunne alt, men man må kunne søke opp og finne løsninger på problemer. I tillegg er det viktig å kunne jobbe systematisk og nøyaktig.
Lyst til å bli lærling i IKT-service? Trondheim kommune lyser ut lærlingstillinger i midten av februar hvert år, med søknadsfrist 1. mars. Oppstart som lærling er medio august samme år. Her er lenke til læreplan for opplæring i bedrift for IKT-servicefaget.
Vet du at kommunen også tar inn lærlinger i Kontor- og administrasjonsfaget? Sarah Settemsdal skrev i 2019 et innlegg om sin læretid ved Kontortjenesten i Trondheim kommune.
KOMMENTARER