Fikk du med deg at Fagfornyelsen er innført i opplæring i bedrift i fjor? Les 10 kjappe om Fagfornyelsen!
Fagfornyelsen og den digitale opplæringsboka
OLKWEB er den digitale opplæringsboka som lærlinger og veiledere i Trondheim kommune bruker. Nå har vi rundet første halvår med nye opplæringsbøker i OLKWEB etter Fagfornyelsen, og vi har gjort oss flere spennende erfaringer.
Med nye læreplaner kommer nye løsninger. Den største endringen ligger kanskje i at Fagfornyelsen byr på mer praksisnære læreplaner og kompetansemål. Fagets egenart og innspill fra veiledere har vært viktig for hvordan designet av “nye” OLKWEB ser ut: noen fag har kun kompetansemål fra læreplanen, mens andre fag har arbeidsoppdrag som skal jobbes med og tilknyttes kompetansemålene.
Tanken er at dokumenteringen av opplæringen skal være så praksisnær som mulig, uten at vi går på kompromiss med kvaliteten i fagopplæringen.
Veilederne i Trondheim kommune har nok hatt den største utfordringen med å navigere i OLKWEB gjennom overgangen til ny læreplan. Derfor har vi spurt et knippe veiledere fra de to største lærefagene våre (helsearbeiderfaget og barne- og ungdomsarbeiderfaget) om de har lyst til å dele sine erfaringer. Under kan du lese litt mer om hva seks av våre veiledere har opplevd av muligheter og utfordringer i arbeidet med OLKWEB så langt:
Hva oppleves mest positivt?
- Lærlinger klarer å flette flere kompetansemål inn under samme arbeidsoppdrag, økt tverrfaglighet!
- Nye læreplaner og struktur i OLKWEB gir bedre oversikt for veileder og lærling.
- Arbeidsoppdrag gjør at lærlingene får mer helhetlig refleksjon rundt fag og arbeidshverdag.
- Tydelig formulerte arbeidsoppdrag som oppleves som relevante og praksisnære.
- Gode tips under ressurssenter i OLKWEB til veileder og lærling om hvordan OLKWEB brukes.
- Mer forståelig opplegg rundt minifagprøve og halvårsvurdering, mer forståelig struktur nå enn før.
Hva oppleves mest utfordrende?
- Noen av lærlingene tenker for “stort” på arbeidsoppdragene, og demotiveres av at det er mye å flette sammen.
- Det kan være vanskelig å vite hvor mye som skal skrives/dokumenteres på de enkelte arbeidsoppdragene.
- Noen lærlinger syns det er vanskelig å knytte kompetansemålene til arbeidsoppdragene, det krever repetisjon og at veileder viser “oppskrift” på dette i ressurssenter på OLKWEB.
- Noen veiledere savner kjennetegn på måloppnåelse og tips til hvordan vurdere/gi tilbakemeldinger på halvårsvurdering og minifagprøve i ressurssenter på OLKWEB.
Bedre og mer brukervennlig
Oppsummert ser vi at det både er gleder og utfordringer med nye arbeidsmåter, og dette er forventet. Vi er glade for at de fleste veilederne opplever “nye” OLKWEB som bedre og mer brukervennlig enn før. Det er spennende å få tilbakemeldinger fra veilederne, og vi er nysgjerrige på hvilke innspill som kommer når vi skal ha en felles evaluering til sommeren.
Nysgjerrig på hvordan lærlinger kan dokumentere opplæringa? Les innlegget 10 tips for smartere dokumentering i læretida
KOMMENTARER